Social media: waar blijft de inhoud?
28/01/11 16:39
Het is vrij makkelijk om te roepen dat iedere organisatie of ondernemer zich bezig MOET houden met social media, omdat je als organisatie niet meer zonder kunt ‚in deze tijd’. Natuurlijk is het waar dat social media niet zomaar meer verdwijnen, maar laten we ook eerlijk zijn: uiteindelijk zijn Twitter, Facebook, LinkedIn, FourSquare, YouTube en al die anderen een logisch gevolg van de tijd en niets meer of minder dan nieuwe communicatiekanalen.
En met nieuwe communicatiekanalen moet je leren omgaan, net als met alles dat nieuw is en nuttig kan zijn. Dus ja, het is belangrijk om na te denken over het gebruik van deze kanalen. Om te zorgen dat de juiste kanalen worden ingezet en dat er een plan is voor het gebruik ervan. Natuurlijk is het dan ook logisch dat er experts opstaan die ondernemers hier graag bij helpen. Maar waar blijft de inhoud?
Je kunt nog zulke mooie plannen en strategieën bedenken, mensen aanstellen om zich bezig te houden met social media of je bedrijfsvisie willen omgooien om ‘de conversatie aan te gaan met je consumenten’, maar als je niet nadenkt over WAT je wilt vertellen aan en delen met die consument, zal de toegevoegde waarde van social media minimaal blijven.
Neem bijvoorbeeld een gezellig eetcafé in Amsterdam, dat bekend staat om de lekkere appeltaart die ze er zelf bakken en serveren. Een half jaar geleden bedacht daar iemand: ‘We moeten een Facebook pagina hebben! Dat is goed voor onze naamsbekendheid. Ofzo...’ En dus kwam er een ‘gewone’ profielpagina en werden er ‘vrienden’ gemaakt. Maar daarna gaat het pas echt mis. Wekelijks, soms dagelijks, wordt een statusupdate gepost met ongeveer dezelfde strekking: ‘Het is mooi weer/koud/vrijdag/oktober: kom genieten van onze heerlijke appeltaart!’ Soms nog met spelfouten ook. Met als gevolg: geen nieuwe vrienden meer erbij, bestaande haken af en anderen verbergen de updates van deze leuke plek. Missie niet echt geslaagd.
Mensen worden namelijk niet alleen fan omdat ze ergens wel eens komen, of iets leuk vinden. De meesten willen er iets voor terug. Updates kunnen genoeg zijn, mits ze echt interessant zijn om door te posten (‘kijk mij eens leuke dingen weten’), maar waarom geen kortingen? Of een uitnodiging om de nieuwe kaart te komen proeven? Of ... Zonder alle goede ideeën direct weg te willen geven: er kan zoveel meer! Zoveel meer om echt interessant te zijn voor je fans, om ze echt naar je onderneming toe te krijgen, om echt te zorgen dat social media iets opleveren. Want dat is uiteindelijk toch de bedoeling? Ook hier geldt dus: zorg voor een goed verhaal!
Tweet
En met nieuwe communicatiekanalen moet je leren omgaan, net als met alles dat nieuw is en nuttig kan zijn. Dus ja, het is belangrijk om na te denken over het gebruik van deze kanalen. Om te zorgen dat de juiste kanalen worden ingezet en dat er een plan is voor het gebruik ervan. Natuurlijk is het dan ook logisch dat er experts opstaan die ondernemers hier graag bij helpen. Maar waar blijft de inhoud?
Je kunt nog zulke mooie plannen en strategieën bedenken, mensen aanstellen om zich bezig te houden met social media of je bedrijfsvisie willen omgooien om ‘de conversatie aan te gaan met je consumenten’, maar als je niet nadenkt over WAT je wilt vertellen aan en delen met die consument, zal de toegevoegde waarde van social media minimaal blijven.
Neem bijvoorbeeld een gezellig eetcafé in Amsterdam, dat bekend staat om de lekkere appeltaart die ze er zelf bakken en serveren. Een half jaar geleden bedacht daar iemand: ‘We moeten een Facebook pagina hebben! Dat is goed voor onze naamsbekendheid. Ofzo...’ En dus kwam er een ‘gewone’ profielpagina en werden er ‘vrienden’ gemaakt. Maar daarna gaat het pas echt mis. Wekelijks, soms dagelijks, wordt een statusupdate gepost met ongeveer dezelfde strekking: ‘Het is mooi weer/koud/vrijdag/oktober: kom genieten van onze heerlijke appeltaart!’ Soms nog met spelfouten ook. Met als gevolg: geen nieuwe vrienden meer erbij, bestaande haken af en anderen verbergen de updates van deze leuke plek. Missie niet echt geslaagd.
Mensen worden namelijk niet alleen fan omdat ze ergens wel eens komen, of iets leuk vinden. De meesten willen er iets voor terug. Updates kunnen genoeg zijn, mits ze echt interessant zijn om door te posten (‘kijk mij eens leuke dingen weten’), maar waarom geen kortingen? Of een uitnodiging om de nieuwe kaart te komen proeven? Of ... Zonder alle goede ideeën direct weg te willen geven: er kan zoveel meer! Zoveel meer om echt interessant te zijn voor je fans, om ze echt naar je onderneming toe te krijgen, om echt te zorgen dat social media iets opleveren. Want dat is uiteindelijk toch de bedoeling? Ook hier geldt dus: zorg voor een goed verhaal!
Tweet
Comments