Licht verteerbare lunch met Engaging Woman of the Year
03/03/14 18:33
Kauwend op je boterham gratis op safari door social media land tijdens een Freelunch webinar. Een licht verteerbaar verhaal, voorgeschoteld door Anna-Maria Giannattasio, Engaging Woman of the Year en online beter bekend als @puur.
Anna-Maria deed dit overigens niet alleen, maar onder toeziend oog van host Stefan Fellinger (@Fellinger). Of eigenlijk was het meer een gezellig gesprek tussen deze twee. Over henzelf, over ‘engaging’ zijn en over social media. Met een aantal tips en antwoorden op vragen van deelnemers. Het webinar duurde 30 minuten en bleek uiteindelijk te kort, zowel voor de sprekers als voor de kijkers. Misschien miste daardoor wat diepgang. Maar licht is soms ook wel lekker.
Belangrijke vraag voor de vrouw die onlangs werd verkozen tot opvolgster van Xaviera Ringeling als Engaging Woman of the Year is natuurlijk: wat is ‘engaging’ eigenlijk? Voor Anna-Maria is dat duidelijk: “Het gaat om verbintenis.” Dat houdt in dat je online open en eerlijk bent, niet je rug naar anderen keert en negativiteit vermijdt. Bij haar zelf zijn werk en privé in ieder geval totaal versmolten en ze probeert zonder angst aanwezig te zijn op het web. Soms zelfs zonder al te veel na te denken. En dan zit het de ene keer mee en de andere keer tegen. Net als in het ‘echte’ leven dus.
“Zoek het ook eens buiten je eigen bloedgroep”, adviseert @puur verder nog. Volg bijvoorbeeld iemand met wie je het helemaal niet eens bent en beperk je niet tot de veel voorkomende ‘ons kent ons’ kringen op social media. Als bedrijf moet je vooral niet wegkruipen bij moeilijkheden, maar ook dan open blijven communiceren. Je kunt er zoveel van leren!
Naar aanleiding van een vraag van een deelnemer over werk en privé wel of niet scheiden op social media, vragen Stefan en Anna-Maria zich af of Twitteren eigenlijk niet heel narcistisch is. Eerder gaf @puur namelijk aan dat het afhangt van je eigen persoonlijkheid of je die ook zakelijk wilt laten zien op Twitter. Omdat zowel zakelijk als privé posten vaak het best werkt, doen veel mensen dit. Ben je dan dus een narcist? Uiteindelijk is de conclusie van niet; “Mensen hebben nou eenmaal een biologische behoefte aan aandacht”. Je kunt daar natuurlijk je vraagtekens bij zetten, want hoeveel aandacht heeft een mens nodig? Moesten er, voor Twitter bestond, mensen behandeld worden voor een gebrek aan aandacht? Ik vraag het me af. Licht narcistische trekjes hebben misschien alle zeer actieve social media gebruikers wel. De vraag is alleen of dat erg is.
Zijn social media geschikt als customer care kanaal? Een andere relevante vraag, gesteld door een deelnemer. Er volgt een genuanceerd antwoord. Het kan geschikt zijn, als het op de juiste manier wordt aangepakt en niet alleen voor ‘damage control’ wordt ingezet. Een organisatie moet vervolgens ook aan de slag om intern veranderingen teweeg te brengen, om te voorkomen dat überhaupt meer schade wordt veroorzaakt. @puur voegt nog toe dat het voor organisaties slim is om een soort ‘Spice Girls teams’ in te zetten, bestaande uit verschillende typen mensen die op verschillende manieren kunnen reageren en inspringen op situaties.
Natuurlijk krijgen de deelnemers ook nog wat tips mee. Op een slide deelt Anna-Maria haar ‘rules’ voor social media gebruik en in gesprek gaan beide online experts daar nog verder op in. Ze zijn het erg met elkaar eens dat social media meer moet gaan om ‘social’ dan om ‘media’, waar nu vaak de nadruk ligt. Ook online moet je gewoon zijn wie je bent. Natuurlijk kan dat confronterend zijn, omdat je dan regelmatig een soort spiegel wordt voorgehouden, maar uiteindelijk levert het meer op.
Zoals gezegd was het webinar eigenlijk te kort. Te kort om echt diep in te gaan op onderwerpen en te kort om heel veel nieuws van te leren. Maar dat weet je van te voren. Voor een lichte lunch was het juist precies lang genoeg. Een paar interessante inzichten, handige tips en ook leuk om eens bewegend beeld te zien van @puur in plaats van alleen de foto’s van haar plog. Wat mij betreft smaakte het naar meer.
Dit artikel is eerder verschenen op 42bis.nl
Anna-Maria deed dit overigens niet alleen, maar onder toeziend oog van host Stefan Fellinger (@Fellinger). Of eigenlijk was het meer een gezellig gesprek tussen deze twee. Over henzelf, over ‘engaging’ zijn en over social media. Met een aantal tips en antwoorden op vragen van deelnemers. Het webinar duurde 30 minuten en bleek uiteindelijk te kort, zowel voor de sprekers als voor de kijkers. Misschien miste daardoor wat diepgang. Maar licht is soms ook wel lekker.
Engaging
Belangrijke vraag voor de vrouw die onlangs werd verkozen tot opvolgster van Xaviera Ringeling als Engaging Woman of the Year is natuurlijk: wat is ‘engaging’ eigenlijk? Voor Anna-Maria is dat duidelijk: “Het gaat om verbintenis.” Dat houdt in dat je online open en eerlijk bent, niet je rug naar anderen keert en negativiteit vermijdt. Bij haar zelf zijn werk en privé in ieder geval totaal versmolten en ze probeert zonder angst aanwezig te zijn op het web. Soms zelfs zonder al te veel na te denken. En dan zit het de ene keer mee en de andere keer tegen. Net als in het ‘echte’ leven dus.
“Zoek het ook eens buiten je eigen bloedgroep”, adviseert @puur verder nog. Volg bijvoorbeeld iemand met wie je het helemaal niet eens bent en beperk je niet tot de veel voorkomende ‘ons kent ons’ kringen op social media. Als bedrijf moet je vooral niet wegkruipen bij moeilijkheden, maar ook dan open blijven communiceren. Je kunt er zoveel van leren!
Narcistisch
Naar aanleiding van een vraag van een deelnemer over werk en privé wel of niet scheiden op social media, vragen Stefan en Anna-Maria zich af of Twitteren eigenlijk niet heel narcistisch is. Eerder gaf @puur namelijk aan dat het afhangt van je eigen persoonlijkheid of je die ook zakelijk wilt laten zien op Twitter. Omdat zowel zakelijk als privé posten vaak het best werkt, doen veel mensen dit. Ben je dan dus een narcist? Uiteindelijk is de conclusie van niet; “Mensen hebben nou eenmaal een biologische behoefte aan aandacht”. Je kunt daar natuurlijk je vraagtekens bij zetten, want hoeveel aandacht heeft een mens nodig? Moesten er, voor Twitter bestond, mensen behandeld worden voor een gebrek aan aandacht? Ik vraag het me af. Licht narcistische trekjes hebben misschien alle zeer actieve social media gebruikers wel. De vraag is alleen of dat erg is.
Social customer care
Zijn social media geschikt als customer care kanaal? Een andere relevante vraag, gesteld door een deelnemer. Er volgt een genuanceerd antwoord. Het kan geschikt zijn, als het op de juiste manier wordt aangepakt en niet alleen voor ‘damage control’ wordt ingezet. Een organisatie moet vervolgens ook aan de slag om intern veranderingen teweeg te brengen, om te voorkomen dat überhaupt meer schade wordt veroorzaakt. @puur voegt nog toe dat het voor organisaties slim is om een soort ‘Spice Girls teams’ in te zetten, bestaande uit verschillende typen mensen die op verschillende manieren kunnen reageren en inspringen op situaties.
Rules
Natuurlijk krijgen de deelnemers ook nog wat tips mee. Op een slide deelt Anna-Maria haar ‘rules’ voor social media gebruik en in gesprek gaan beide online experts daar nog verder op in. Ze zijn het erg met elkaar eens dat social media meer moet gaan om ‘social’ dan om ‘media’, waar nu vaak de nadruk ligt. Ook online moet je gewoon zijn wie je bent. Natuurlijk kan dat confronterend zijn, omdat je dan regelmatig een soort spiegel wordt voorgehouden, maar uiteindelijk levert het meer op.
Meer
Zoals gezegd was het webinar eigenlijk te kort. Te kort om echt diep in te gaan op onderwerpen en te kort om heel veel nieuws van te leren. Maar dat weet je van te voren. Voor een lichte lunch was het juist precies lang genoeg. Een paar interessante inzichten, handige tips en ook leuk om eens bewegend beeld te zien van @puur in plaats van alleen de foto’s van haar plog. Wat mij betreft smaakte het naar meer.
Dit artikel is eerder verschenen op 42bis.nl
Comments
Do you have to be on Facebook?
07/02/14 13:51
Recent had ik een opdrachtgever die wel een Facebookpagina heeft, maar er niet echt optimaal gebruik van maakt. De posts zijn bijna allemaal hetzelfde, links naar artikelen op de eigen website, er is geen interactie en er zijn weinig fans. Zelf vinden de mensen achter de social media accounts, medewerkers zonder communicatie of ‚social’ achtergrond, dat ze mee moeten met ‚iedereen’ die ook op social media zit. Maar waarom precies en hoe? Dat weten ze niet zo goed. Resulterend in een Facebook pagina met 50 volgers die nooit reageren. En een Twitter account met nog minder volgers en nog minder interactie.
Daarom schreef ik het volgende, als een soort checklist. Wel in het engels ;-)
Facebook is an online social platform where people and companies can connect and interact. For the most part it is used by people to connect with their friends. A smaller part of users is connecting with companies. To show what brands they are into, to receive free gadgets, discounts and other rewards or to stay up-to-date.
Because there are over a billion users that can be targeted. Lots of data, lots of possibilities for marketing/communication/PR/sales and even product development. If done right.
Because, if not done right, it could harm your image. And more: if not done right it is just a waste of time and energy. Plus: if your target audience isn’t on Facebook, why bother trying to find them there?
A lot of time and energy: You need to be able to post new and interesting content on a regular basis. Respond to comments made on your own Facebook page, but also comment on posts created by others. Facebook is all about interaction. If you can’t or won’t interact, there is probably not much use being there.
You could post anything you like. But you should post whatever your target audience likes. Investigate what they want to see/read. You can do that by asking them in advance, or by monitoring what they Like and when they comment and share your posts.
Posts should be:
Define a goal and/or some clear targets.
And then ask yourself: do I really need Facebook to achieve this? Are there other ways of doing this? Are there other platforms that might be more suitable?
Define your target audience(s) and describe clearly who you want to reach and why you want to reach exactly these people.
And then ask yourself: Is our target audience really on Facebook? Are there other platforms that are more suitable? Where can I actually find the people I want to connect with as a company?
Facebook is all about interaction. It takes quite some time, not to mention a real effort in strategy and planning, to be successful on this platform.
Ask yourself:
Sometimes it is better not to use social media, then to have a social presence that does not reflect your company’s true identity. Using social media means having a real social media strategy with a clear vision on why you ‘go social’ and what you want to achieve.
Over een paar weken hoop ik meer te weten over hun beslissing en verdere ontwikkelingen rondom social media voor hun organisatie. Keep you posted!
Read More...
Daarom schreef ik het volgende, als een soort checklist. Wel in het engels ;-)
Do we have to be on Facebook?
Facebook is an online social platform where people and companies can connect and interact. For the most part it is used by people to connect with their friends. A smaller part of users is connecting with companies. To show what brands they are into, to receive free gadgets, discounts and other rewards or to stay up-to-date.
Why should you be on Facebook?
Because there are over a billion users that can be targeted. Lots of data, lots of possibilities for marketing/communication/PR/sales and even product development. If done right.
Why should you not be on Facebook?
Because, if not done right, it could harm your image. And more: if not done right it is just a waste of time and energy. Plus: if your target audience isn’t on Facebook, why bother trying to find them there?
What does it take to be on Facebook?
A lot of time and energy: You need to be able to post new and interesting content on a regular basis. Respond to comments made on your own Facebook page, but also comment on posts created by others. Facebook is all about interaction. If you can’t or won’t interact, there is probably not much use being there.
What do you post on Facebook?
You could post anything you like. But you should post whatever your target audience likes. Investigate what they want to see/read. You can do that by asking them in advance, or by monitoring what they Like and when they comment and share your posts.
Posts should be:
- Regular: preferably on a daily basis. No more than 2 per day
- Interesting: what do your fans want to see/read
- Sharable: fans must consider your content worth sharing with others
- Variable: try to post different kinds of content (i.e. links, photos, stats, information from your own company, but also content from others that could be interesting to your fans)
How do you decide if you should be on Facebook? Answer 3 simple questions:
What do you want to achieve?
Define a goal and/or some clear targets.
And then ask yourself: do I really need Facebook to achieve this? Are there other ways of doing this? Are there other platforms that might be more suitable?
Who do you want to reach?
Define your target audience(s) and describe clearly who you want to reach and why you want to reach exactly these people.
And then ask yourself: Is our target audience really on Facebook? Are there other platforms that are more suitable? Where can I actually find the people I want to connect with as a company?
Do you have the time?
Facebook is all about interaction. It takes quite some time, not to mention a real effort in strategy and planning, to be successful on this platform.
Ask yourself:
- Do you have time to come up with a strategy/plan for being on Facebook?
- Do you have time to create and/or find content to post? And then post it regularly?
- Do you have time to monitor all comments, likes, shares etc.?
- Do you have time to respond to comments?
- Do you have time to comment on posts from others?
Tips and considerations:
- Really think about the 3 questions in the checklist.
- If you decide to stay on Facebook: make a plan.
- Find out what your fans like by trying different kinds of posts and checking for comments/likes/shares, but also monitor the statistics you get for free.
- Always (ALWAYS) write about why you are posting a link: what is the article about, what is the interest for your fans.
- Think about moving to LinkedIn for sharing your knowledge and connecting with interesting people. If you do so, have a strategy for it (or get some help in developing a good strategy/plan).
- Make all the same considerations for your presence on other social media platforms …
Sometimes it is better not to use social media, then to have a social presence that does not reflect your company’s true identity. Using social media means having a real social media strategy with a clear vision on why you ‘go social’ and what you want to achieve.
Over een paar weken hoop ik meer te weten over hun beslissing en verdere ontwikkelingen rondom social media voor hun organisatie. Keep you posted!
Read More...
Leestips
27/01/14 15:59
Van zelf schrijven is het dus nog niet gekomen, maar ik heb wel veel gelezen. Daarom een aantal links naar interessante artikelen over social media en contentmarketing
Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw - op Marketingfacts
Meet het succes van je content marketing - op social media today
Drie tips voor het nieuwe jaar van een content marketing pro - van Ann Handley
Belang van contentmarketing voor SEO - op Frankwatching
Veranderingen in social media in 2014 - op Mashable
Social media in Nederland 2014: jongeren blijven Facebook trouw - op Marketingfacts
Meet het succes van je content marketing - op social media today
Drie tips voor het nieuwe jaar van een content marketing pro - van Ann Handley
Belang van contentmarketing voor SEO - op Frankwatching
Veranderingen in social media in 2014 - op Mashable
Nieuws
14/01/14 13:44
Voor je het weet is het 2,5 jaar geleden dat je voor het laatst iets schreef op je eigen blog.
Ineens was daar een lange reis, een grote klus, nog een klus en toen: een baan. Een baan die al mijn tijd opslokte, waardoor ik nog wel af en toe een klus deed, maar geen tijd meer had voor mijn blog. Zonde...
Na een persoonlijk heel heftig jaar in 2013, is het nu weer tijd voor verandering. Even geen baan meer, op zoek naar nieuwe avonturen. En dus ga ik ook weer werken aan mijn site en mijn blog.
Goede voornemens dus. Hopelijk maak ik ze waar...
Ineens was daar een lange reis, een grote klus, nog een klus en toen: een baan. Een baan die al mijn tijd opslokte, waardoor ik nog wel af en toe een klus deed, maar geen tijd meer had voor mijn blog. Zonde...
Na een persoonlijk heel heftig jaar in 2013, is het nu weer tijd voor verandering. Even geen baan meer, op zoek naar nieuwe avonturen. En dus ga ik ook weer werken aan mijn site en mijn blog.
Goede voornemens dus. Hopelijk maak ik ze waar...
Hoe kom ik aan goede content?
30/03/11 12:29
Content is king. Oftewel: content is belangrijk. Logisch, want als je de bezoekers van je website, je volgers of je fans geen informatie geeft waar ze iets aan hebben, dan haken ze af. Zou jij ook doen.
Maar hoe kom je aan
interessante content? Bedenk altijd eerst wat je wilt bereiken met je website, tweets, status-updates enz. Net als in alle (marketing)communicatie is het goed een strategie te bepalen en een doel voor ogen te hebben. Daarna kun je gaan zorgen voor de juiste content. Hoe? Een paar tips:
Luister
Luister naar wat je omgeving te vertellen heeft en kijk of er iets bij zit dat interessant is om door te vertellen. En ‘luisteren’ is dan natuurlijk ook ‘kijken’, ‘lezen’ enzovoorts. Maar luister vooral ook naar wat je omgeving graag zou WILLEN horen. Welke informatie missen je klanten nog? Waarover zouden je volgers meer willen weten? Welke vragen of misschien zelfs klachten krijg je via verschillende kanalen binnen? En maak gebruik van die informatie.
Verzamel
Verzamel interessante artikelen, filmpjes, interviews, kreten, blogs, rapporten en deel die via je Facebookpagina, website, blog of wat je verder maar tot je beschikking hebt. Wil je ook laten zien hoe jij of jouw organisatie/team/afdeling werkt? Verzamel leuke uitspraken, foto’s, anekdotes en alle andere mogelijke items die een leuk, goed of interessant beeld scheppen dat je graag wilt delen met de buitenwereld. Let altijd goed op eventuele bronvermeldingen en bekijk goed of de items inderdaad passen bij je strategie.
Creëer
Ga aan de slag en maak zelf content! Schrijf je eigen blogartikelen, maak foto’s en video’s, deel je eigen kennis en wees creatief. Krijg inspiratie door te bekijken wat anderen doen, wat jij interessant vindt of door te vragen wat anderen in je omgeving interessant vinden. Organiseer een brainstorm, vraag iemand met verstand van co-creatie of ervaring in het creëren van content om te komen inspireren en maak gebruik van wat je al in huis hebt aan kennis, talent, creativiteit en andere mogelijkheden. Van jezelf, maar ook van je collega’s, familie, klanten en opdrachtgevers enz. Zorg wel dat je het goed doet, want als je iets online zet, ben je de regie er over kwijt en blijft het heel lang, misschien wel altijd, terug te vinden. Dus als je twijfelt aan eigen capaciteiten, schakel dan hulp in van buitenaf.
Reageer
Wanneer je zelf content online hebt gezet, in welk kanaal dan ook, is de kans groot dat je reacties krijgt. Hou die in de gaten en reageer erop. Een betere bron van inspiratie en informatie is er bijna niet.
Evalueer
Ook in dit rijtje mag de evaluatie niet ontbreken. Zorg dat je kunt meten hoe gereageerd wordt op je content: wat levert de meeste respons op, hoe wordt geklikt, wat zorgt voor een hogere conversie, kortom: worden de doelstellingen van je contentstrategie bereikt of moet je bijsturen?
Content is king, maar de uiteindelijke koning is en blijft de klant. Dus zorg dat je content, hoe je er ook aan komt, is afgestemd op je doelgroep.
Dit artikel is door mij geschreven voor www.contentgirls.nl en daar geplaatst op 28/3/2011
Maar hoe kom je aan

Luister
Luister naar wat je omgeving te vertellen heeft en kijk of er iets bij zit dat interessant is om door te vertellen. En ‘luisteren’ is dan natuurlijk ook ‘kijken’, ‘lezen’ enzovoorts. Maar luister vooral ook naar wat je omgeving graag zou WILLEN horen. Welke informatie missen je klanten nog? Waarover zouden je volgers meer willen weten? Welke vragen of misschien zelfs klachten krijg je via verschillende kanalen binnen? En maak gebruik van die informatie.
Verzamel
Verzamel interessante artikelen, filmpjes, interviews, kreten, blogs, rapporten en deel die via je Facebookpagina, website, blog of wat je verder maar tot je beschikking hebt. Wil je ook laten zien hoe jij of jouw organisatie/team/afdeling werkt? Verzamel leuke uitspraken, foto’s, anekdotes en alle andere mogelijke items die een leuk, goed of interessant beeld scheppen dat je graag wilt delen met de buitenwereld. Let altijd goed op eventuele bronvermeldingen en bekijk goed of de items inderdaad passen bij je strategie.
Creëer
Ga aan de slag en maak zelf content! Schrijf je eigen blogartikelen, maak foto’s en video’s, deel je eigen kennis en wees creatief. Krijg inspiratie door te bekijken wat anderen doen, wat jij interessant vindt of door te vragen wat anderen in je omgeving interessant vinden. Organiseer een brainstorm, vraag iemand met verstand van co-creatie of ervaring in het creëren van content om te komen inspireren en maak gebruik van wat je al in huis hebt aan kennis, talent, creativiteit en andere mogelijkheden. Van jezelf, maar ook van je collega’s, familie, klanten en opdrachtgevers enz. Zorg wel dat je het goed doet, want als je iets online zet, ben je de regie er over kwijt en blijft het heel lang, misschien wel altijd, terug te vinden. Dus als je twijfelt aan eigen capaciteiten, schakel dan hulp in van buitenaf.
Reageer
Wanneer je zelf content online hebt gezet, in welk kanaal dan ook, is de kans groot dat je reacties krijgt. Hou die in de gaten en reageer erop. Een betere bron van inspiratie en informatie is er bijna niet.
Evalueer
Ook in dit rijtje mag de evaluatie niet ontbreken. Zorg dat je kunt meten hoe gereageerd wordt op je content: wat levert de meeste respons op, hoe wordt geklikt, wat zorgt voor een hogere conversie, kortom: worden de doelstellingen van je contentstrategie bereikt of moet je bijsturen?
Content is king, maar de uiteindelijke koning is en blijft de klant. Dus zorg dat je content, hoe je er ook aan komt, is afgestemd op je doelgroep.
Dit artikel is door mij geschreven voor www.contentgirls.nl en daar geplaatst op 28/3/2011